אפקט 'היד החמה' בכדורסל היה כבר נושא ללא מעט מחקרים ובדיקות (רשימה חלקית מופיעה באייטם הזה בכלכליסט)  חלק מהבדיקות שנעשו סבלו מהטיות מסוימות (לדוגמה בדיקה על כל זריקות העונשין בNBA בין 2005-2010 שהראתה שהסיכוי לקלוע מהעונשין גבוה יותר בזריקה השניה – מה שיכול להיות מוסבר על ידי הורדה של קצב הלב והחזרה של נשימה סדירה, או שהסיכוי של קליעה שניה להכנס עולה במידה וקלעת את הראשונה – אך סביר שמי שיחטיא את הזריקה הראשונה הוא מלכתחילה קלעי פחות טוב. למיטב ידיעתי לא נעשתה בדיקה שמסווגת בין קלעים באותה הרמה ובדיקת התוצאות ברמה הזו) וחלקן – אם לרפרר לדוראנט ומקולום – פשוט כי לחלק מאנשי הסטטיסטיקה אין באמת מושג בכדורסל (למשל בדיקה שמסתכלת על שינוי באחוז ההצלחה אחרי זריקה אחת – בפירוש לא מספיק כדי להכנס לזון)

עניין אותי לראות איך משתקפת התיאוריה הזו אצל קלעים בNBA. מפאת חוסר בזמן לאיסוף נתונים התמקדתי בעונה האחרונה של קליי תומפסון, אני מקווה להרחיב את הבדיקה הזו לנתונים ועונות נוספות.
אז האם יש אפקט של יד חמה אצל קליי? כן.
אחוז השדה של קליי העונה עמד על 46.7% מהשדה. אחרי שלוש קליעות רצופות אחוז השדה שלו עולה ל49% בעוד שאחרי שלוש החטאות רצופות האחוז יורד ל45.8%.

שני דברים חשובים בהקשר הזה: לא מדובר על הזריקה הראשונה אחרי תום הרצף, אלא על כל יתר הזריקות עד סיום המשחק – ושהרצפים יכולים לחפוף אחד לשני.

אחד הדברים שמעניין לראות הוא שאת 131 הזריקות שקליי לקח אחרי שרשם רצף של לפחות 3 קליעות ואחריו רצף של לפחות 3 החטאות הוא קלע ב52.3%, לעומת זאת את 140 הזריקות שהוא לקח לאחר רצף של 3 החטאות שאחריו הגיעו 3 קליעות הוא קלע ב41.8% בלבד.

אגב, נראה שקליי עצמו מודע לתופעה. ממוצע הזריקות מהשדה שלו העונה עמד על כ-18 זריקות למשחק. במשחקים בהם הוא 'לא הצליח להכנס לקצב' (כלומר לא הצליח לקלוע יותר מ-2 זריקות רצופות) ממוצע הזריקות שלו יורד ל-15.9. מעל למספר הזה הוא זורק 19.7 (חלק מהקרדיט כנראה צריך ללכת גם להתקפה של גולדן סטייט שמאמינה בעיקרון היד החמה)

No photo description available.

 

מעניין לראות ש'נקודת השבירה' של קליי מגיעה ב3 החטאות. אחרי שהוא רושם החטאה רביעית אחוזי השדה שלו עולים בחזרה (כ25% מהזריקות שלקח מגיעות אחרי 4 החטאות רצופות והוא קולע אותן ב48.7%) כמו כן ההבדל בכמות הזריקות בין משחקים בהם הוא מחטיא 4 ברצף לבין כאלו שלא הוא קטן יחסית (18.3 לעומת 17.4 לטובת המשחקים בהם הוא החטיא יותר)

 

דבר נוסף שעניין אותי לראות הוא האם התפלגות הזריקות של תומפסון משתנה ככל שהיד חמה יותר – או קרה יותר.

תומפסון לקח 42.7% מהזריקות שלו השנה מחוץ לקשת השלוש. אחרי שתי קליעות מוצלחות (ולאו דווקא מהשלוש) המספר הזה עולה ל45.8% מכלל הזריקות. אחרי 4 קליעות מוצלחות המספר הזה עובר את ה50%.

ושוב – גם כאן אפשר להגיד שקליי סופר רק קליעות, לא החטאות. אחרי שלוש החטאות רצופות אחוז הזריקות הבאות של קליי מחוץ לקשת יהיה 42.9% – בערך בממוצע הכללי שלו – ומעבר לכך הוא יעבור את ה45%

 

חוסר הסימטריה הזה בין 'יד חמה' ל'יד קרה' הוא מעניין במיוחד. בעיקר כי עד עכשיו לדעתי נהגו להתייחס אליו כשני צדדים של אותו המטבע – מצד אחד האמירה ש'קלעי חייב להאמין שהזריקה הבאה שלו תיכנס' מודגמת כאן, ומצד שני האמירה ש'הסטטיסטיקה תתיישר' נכונה בעיקר במקרים של יד קרה ולא ביד חמה.

בגרפים המצורפים תוכלו לראות את השינוי באחוזי הקליעה של קליי לפי אורך הרצפים. מדובר כמובן במדגם מאד קטן, ולא בהכרח מייצג משהו על כלל הליגה, אבל לדעתי גם לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.

 

לפוסט המקורי