מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש כשאתם שומעים 'מאוריטניה'? מדבר? אפריקה? שממה? הפיכה צבאית? אולי "מי??", אז כל התשובות נכונות; מאוריטניה נמצאת במערב אפריקה, בין מרוקו, אלג'יריה, מאלי וסנגל, וחגגה אתמול את יום העצמאות ה-56. מה יש שם? מדבר, חולות, שממה והפיכות צבאיות. מה אין שם? כדורסל (תאמינו לנו שחיפשנו).

מאוריטניה קיבלה עצמאות ב-1960 מצרפת והצטרפה לפיב"א ב-1964, אבל המשחק הרשמי הראשון שלה התקיים ככל הנראה רק בשנת 1978, באליפות אפריקה שהתקיימה בסנגל. באליפות השתתפו 10 נבחרות שחולקו ל-2 בתים, מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש כשאתם שומעים 'מאוריטניה'? מדבר? אפריקה? שממה? הפיכה צבאית? אולי "מי??", אז כל התשובות נכונות; מאוריטניה נמצאת במערב אפריקה, בין מרוקו, אלג'יריה, מאלי וסנגל, וחגגה אתמול את יום העצמאות ה-56. מה יש שם? מדבר, חולות, שממה והפיכות צבאיות. מה אין שם? כדורסל (תאמינו לנו שחיפשנו).

מאוריטניה קיבלה עצמאות ב-1960 מצרפת והצטרפה לפיב"א ב-1964, אבל המשחק הרשמי הראשון שלה התקיים ככל הנראה רק בשנת 1978, באליפות אפריקה שהתקיימה בסנגל. באליפות השתתפו 10 נבחרות שחולקו ל-2 בתים, ומאוריטניה פתחה אותה עם הפסד בשיניים לסנגל המארחת – 112:55. בהמשך הפסידה גם לניגריה ולחוף השנהב בתוצאות סולידיות יותר, וקינחה עם ניצחון בכורה – 68:87 על גמביה, וסיימה את האליפות במקום ה-7 המכובד. כעבור שנתיים, במרץ 1980, השתתפה מאוריטניה שוב באליפות אפריקה, הפעם במרוקו, ושוב פתחה את הטורניר בהפסד, 87:68 לניגריה. בהמשך ניצחה (פעמיים ברציפות!) את סומליה ואלג'יריה, והפסידה לקונגו ולסנגל. את האליפות הזו סיימה מאוריטניה במקום ה-8 (מתוך 11). גם בשנה שלאחר מכן התקיימה אליפות אפריקה. שנה? אפילו לא, אלא 7 חודשים… (האליפויות היבשתיות היוו אז את המוקדמות לאליפויות העולם/אולימפיאדות, ומועדיהן נקבעו בהתאם). אז בדצמבר התקיימה אליפות אפריקה בסומליה. מיודענו פתחו את הטורניר עם תבוסה לסנגל 70:52, המשיכו עם הפסד לחוף השנהב 72:56, עברו לרצף של שני ניצחונות על זימבבואה ומוזמביק, וסיימו בהפסד מכובד למצרים 78:39. את הטורניר סיימה מאוריטניה במקום ה-9 (שימו לב למגמת ההדרדרות..). ב-1985 השתתפה מאוריטניה באליפות אפריקה האחרונה שלה עד היום. הטורניר התקיים בחוף השנהב ומאוריטניה פתחה אותו בשני ניצחונות דרמטיים בנקודה; 66:67 על מוזמביק ו-84:85 על ניגריה. בהמשך הובסה בידי מצרים וסנגל וניצחה במשחק האחרון את גיאנה, 70:72. במשחקי הדירוג (היו כאלה..) הובסה בידי הרפובליקה-המרכז-אפריקאית (יש כזו..) 104-64, וסיימה את הטורניר במקום השישי המרשים.. בטח תהיתם לעצמכם מי שיחק בנחברת בכל הטורנירים הללו. גם אנחנו תהינו, אבל אין שום מידע בשום מקום שניתן למצוא..פתחה אותה עם הפסד בשיניים לסנגל המארחת – 112:55. בהמשך הפסידה גם לניגריה ולחוף השנהב בתוצאות סולידיות יותר, וקינחה עם ניצחון בכורה – 68:87 על גמביה, וסיימה את האליפות במקום ה-7 המכובד. כעבור שנתיים, במרץ 1980, השתתפה מאוריטניה שוב באליפות אפריקה, הפעם במרוקו, ושוב פתחה את הטורניר בהפסד, 87:68 לניגריה. בהמשך ניצחה (פעמיים ברציפות!) את סומליה ואלג'יריה, והפסידה לקונגו ולסנגל. את האליפות הזו סיימה מאוריטניה במקום ה-8 (מתוך 11). גם בשנה שלאחר מכן התקיימה אליפות אפריקה. שנה? אפילו לא, אלא 7 חודשים… (האליפויות היבשתיות היוו אז את המוקדמות לאליפויות העולם/אולימפיאדות, ומועדיהן נקבעו בהתאם). אז בדצמבר התקיימה אליפות אפריקה בסומליה. מיודענו פתחו את הטורניר עם תבוסה לסנגל 70:52, המשיכו עם הפסד לחוף השנהב 72:56, עברו לרצף של שני ניצחונות על זימבבואה ומוזמביק, וסיימו בהפסד מכובד למצרים 78:39. את הטורניר סיימה מאוריטניה במקום ה-9 (שימו לב למגמת ההדרדרות..). ב-1985 השתתפה מאוריטניה באליפות אפריקה האחרונה שלה עד היום. הטורניר התקיים בחוף השנהב ומאוריטניה פתחה אותו בשני ניצחונות דרמטיים בנקודה; 66:67 על מוזמביק ו-84:85 על ניגריה. בהמשך הובסה בידי מצרים וסנגל וניצחה במשחק האחרון את גיאנה, 70:72. במשחקי הדירוג (היו כאלה..) הובסה בידי הרפובליקה-המרכז-אפריקאית (יש כזו..) 104-64, וסיימה את הטורניר במקום השישי המרשים.. בטח תהיתם לעצמכם מי שיחק בנחברת בכל הטורנירים הללו. גם אנחנו תהינו, אבל אין שום מידע בשום מקום שניתן למצוא..

 

מעט מאוד מידע ניתן למצוא על הכדורסל במאוריטניה גם כיום. מדובר במדינה מוסלמית, מוכת רעב ולא יציבה פוליטית, והספורט, בטח הכדורסל, לא תופס בה מקום משמעותי. ישנן מספר קבוצות כדורסל רשמיות, כאשר אל-נאסר סבחה נחשבת לקבוצה המובילה, ואף השתתפה בטורנירים בינלאומיים בשנים האחרונות. השחקן המאוריטני הבכיר, לפחות בעידן המודרני, הוא מחמוד 'פאפה' סאר, ששיחק רוב הקריירה בליגה הצרפתית השניה.

בליגה המקומית יש באופן רשמי 5 קבוצות, אבל אין מידע זמין שהצלחנו להגיע אליו מעבר לכך…

כך או כך, בסרטון הנפלא הבא ניתן למצוא משחקי גמר, לגברים ולנשים, שהתקיימו במאוריטניה. אין לנו מושג מתי ובאיזה הקשר, אבל ניתן לראות שיש פוטנציאל. לא נותר לנו אלא לעקוב אחרי אליפויות אפריקה הבאות, ואולי נקבל דרישת שלום ממאוריטניה, המדינה שאין בה כלום…